Turystyka morska, a rozwój Trójmiasta

Turystyka morska jest elementem jednego z największego segmentu działalności morskiej na całym kontynencie. Dzięki niej pracę posiada około 3 miliony osób, generując ponad 180 miliardów Euro rocznie. Unia Europejska skupia uwagę na rozwoju infrastruktury portowej, ponieważ ma ona wpływ na poprawę połączeń transportowych, odbywających się przez morze. Polskie porty również odwiedzane są przez wycieczkowce. Jak zatem wykorzystują one korzyści, wywodzące się z turystyki morskiej?

Sytuacja Polskich portów

Mimo, iż władze Gdyni i Gdańska szczycą się liczbą turystów, napływających do portów to nie przekłada się to na dłuższe wizyty, są one najczęściej jednodniowe. Turyści odwiedzają Trójmiasto, czasem Malbork i wracają. Brakującym ogniwem jest brak promocji całego regionu, który może poszczycić się przecież słynnymi Kaszubami, Fromborkiem, Krokową czy nawet Toruniem. Połączenie jest niezwykle dogodne, dzięki niedawno wybudowanej autostradzie. Samorządy Gdyni czy Gdańska nie mają możliwości czerpać z zarobków, płynących z turystyki morskiej, gdyż turyści nie są zachęcani do pozostania dłużej na Pomorzu. Nie ma żadnych atrakcji, które zatrzymałyby turystów w porcie na dłużej. Władze miast portowych nie podejmują promowania i spieniężania się na turystyce morskiej, która uznawana jest za jedną z najbardziej rozwijających się gałęzi, występujących na rynku.

Turystyka morska, a rozwój Trójmiasta

Brak powielania przykładów Europejskich

Polska powinna czerpać przykład z innych portów europejskich takich jak Valetta, Barcelona, porty skandynawskie czy porty basenu Morza Śródziemnego, które świetnie się rozwinęły, wykorzystując turystykę morską. W Polsce w miejscach postojowych przeznaczonych dla wycieczkowców brakuje punktów gastronomicznych, kin, sklepów czy różnych innych atrakcji. Porty Gdyni i Gdańska zyskują jedynie na pobieraniu opłat portowych, brakuje pobierana zysków z działalności gospodarczej, która wiąże się z obsługą statku. Polskie porty traktowane są jako przystanek, które prowadzą do innych miejsc takich jak Sankt Petersburg, Ryga czy Helsinki.